Sunday, October 20, 2013

'Heel Erg Anders'- Synopsis in English and 中文故事大綱:





'Heel Erg Anders' (original English title: Rain or Shine) is autobiographical. It is about my son, his autistic disorder and my struggles. 
以英文創作,書名為《Rain or Shine》,中文書名暫定為《風雨無阻》的自傳式繪本小說,是我的第一本繪本作品。這是我的真實故事,關於我的兒子,他的自閉症,以及我們的奮鬥歷程。

Shiuan-Wen had a demanding career as architect in Rotterdam when she discovered that he four-year-old son Lennert is autistic. Once the shock subsided, she did everything she could to respond to his disorders. During this struggling process, she was also confronted by the influence of his handicaps on her own life. How long can she still go on as a Superwoman?
當發現四歲的兒子Lennert有自閉症時,瑄文還是一個荷蘭鹿特丹的執業建築師,擔負吃重的工作。在震驚沉澱後,她全心全力幫助兒子克服自閉症帶來的種種困難。在這個煎熬的過程中,也面臨孩子的缺陷給她人生帶來的巨大影響。而瑄文到底能用「女超人」的姿態撐多久呢?

In this autobiographic graphic novel, Shiuan-Wen deepens her knowledge in autism and describes her fight to ensure her son a carefree childhood and to teach him mundane everyday living skills. She looks at Lennert through a mother's desperate and fascinated eyes. Autism crushes her down, but Lennert brought Shiuan-Wen in contact with many important things which she forgot during her career-climbing years.
在這本自傳式的繪本中,我深入了解自閉症,並用繪畫輔以文章的方式,來解釋自閉症的症狀,以及説明克服的方法,並描述做為一個職業婦女的心路歷程。我努力地,為孩子提供一個無憂無慮的童年,並且想盡辦法教導他基本的生活技能。孩子的自閉症深深地打擊我,但想不到的是,Lennert也帶給我另一個層次的自省。我意識到,有許多重要的事,在我攀登事業顛峰的過程中,已經慢慢地遺忘了…

Is Lennert ever going to be OK? No matter what happens, his mother will be there- together with the family- to do anything and go anywhere necessary- rain or shine- until her last breath.
Lennert能夠成爲一個獨立自主的成年人嗎?無論如何,我和他的爸爸,以及兩個妹妹們,都會在他的身旁陪伴他。我知道,我會盡一切努力,上山下海,無論艱難,風雨無阻,無論遠近。只要我還有一口氣。